×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

آیا شایستگان خوزستانی سهمی در کابینه خواهند داشت؟

ما علاقمند هستیم که در خصوص میزان سهم خوزستان از مالیات، منابع خدادادی و بودجه های عمرانی پرسشگری کنیم. امروز تشکیل کابینه در پیش است آیا شایستگان استان خوزستان سهمی در کابینه خواهند داشت یا خیر؟
عصر روز پنجشنبه ۵ مرداد نشستی با عنوان هم اندیشی سهم خوزستان در کابینه دوازدهم با حضور فعالان سیاسی و اجتماعی همچنین چهره های برجسته علمی خوزستان در تالار روزنامه اقتصاد بومی و به همت غلامرضا فروغی نیا برگزار شد.
به گزارش خبر نگار تابا، فروغی نیا در ابتدای جلسه گفت: مدتهای مدیدی است که موضوع بحث امروز مان در اذهان ماندگار شده و فرصت ظهور نیافته است؛ لذا امروز این موقعیت پیش آمده تا با طرح چنین مطالبه ای به عنوان سهم خوزستان در کابینه، مورد بحث گزارده شود.
این فعال رسانه ای افزود: ما به عنوان فعالان سیاسی و اجتماعی هرگز زمان کافی برای بررسی عنوان طرح سهم خواهی اختصاص نداده ایم. ما به عنوان شهروندان خوزستانی مالیات و عوارض را روانه مرکز می کنیم. از سویی منابع خدادادی این استان کل هزینه های کشور را پوشش می دهند و دولت مرکزی از این منابع بهره برده و به واسطه آن کشور را اداره می کند؛ اما آیا ما حق سوال و مطالبه گری در خصوص سهم خوزستان از کل بودجه کشور را داریم؟
مدیر مسئول روزنامه صبح کارون ادامه داد: ما علاقمند هستیم که در خصوص میزان سهم خوزستان از مالیات، منابع خدادادی و بودجه های عمرانی پرسشگری کنیم. امروز هم تشکیل کابینه در پیش است آیا شایستگان استان خوزستان سهمی در کابینه خواهند داشت یا خیر؟
فروغی نیا با طرح این سوال که آیا حق خوزستان هست که کسانی را برای استیفای حقش در مرکز داشته باشد؟ افزود: باید در مرکز برای سهم خوزستان چانه زنی شود اما چگونه و با چه نگرشی؟آیا این روش عده خاصی در این راستا باید باشد یا جامعه و افکار عمومی حق دارند دغدغه های خود را در این رابطه جستجو و موشکافی نمایند؟


.مدیر مسئول نشریه تخصصی اقتصاد بومی ادامه داد: عزم ما این است که مانند زمان هایی که برای تعیین استاندار رایزنی ها را صورت می دهیم، در مورد وزیر نیز همین روند را ادامه بدهیم. ما نمی توانیم منتظر جلسات دولتی و اداری باشیم تا خواسته های ما را برآورده سازند. ما می خواهیم حرف هایمان را به گوش مسئولان برسانیم و برای حصول این هدف باید از ابزار رسانه بهره ببریم، همچنان که پیش از این هم برده ایم.
فروغی نیا فضای مجازی را در روند ایجاد کمپین های حمایتی مهم برشمرد و گفت: علیرغم وجود فضاهای مجازی و رویکرد خواص در دالانهای رایزنی، دیدار چهره به چهره در کف جامعه بسیار اهمیت دارد لذا ما امیدواریم در آینده نیز جلسات منظمی با موضوعات مشابه داشته باشیم.

تکثر به معنای تفرقه نیست

دکتر علی بختیار پور عضو هیات علمی دانشگاه و مشاور سیاسی استاندار خوزستان در ادامه گفت: ساختار سیاسی از بخش حاکمیت، دولت، و مردم تشکیل شده است و مهمترین اختلافات بر اثر تضادهای موجود بین این سه بخش به وجود خواهند آمد.
بختیارپور افزود: در عصر حاضر تکثر جای خود را در عرصه سیاسی به خوبی باز کرده است اما بایستی توجه کرد که تکثر به معنای تفرقه نیست، بلکه تنوع است و مجموعه ای دیگاه های مختلف. بنابراین بایستی از نگاه های یکسویه اجتناب کرد.
این فعال سیاسی ادامه داد: ممکن بود تا چند دهه پیش روند توجه به تکاثر عقاید با مقاومت روبرو شود و می بایست همگی در مقابل فرامین مطیع باشند؛ در حالی که این موضوع در جوامع پیشرفته مضمحل شده است و جامعه ما نیز نشان از تنوع و تکثر دارد.
مشاور سیاسی استاندار خوزستان ادامه داد: امروز می بینیم و می شنویم که اصلاحات از زبان همه جریان های سیاسی عنوان می شود. شخصیت هایی که بر مسند امور هستند از نحله اصلاحات نیستند اما تفکر اصلاحات اینقدر مهم است که همه در حوزه این گفتمان رفتار می کنند.


بختیار پور اذعان کرد: یکی از اصول اساسی اصلاحات نیز تکثر است و به ایران که می نگریم از لحاظ جغرافیایی همواره در طول تاریخ تنوع موجود بوده است.
این استاد دانشگاه گفت: وقتی به توزیع منصب هادر کشور می نگریم می بینیم که عمده اینها از سوی مناطق مرکزی و شمالی و حتی شمال شرقی ایران اشغال شده اند و سایر استان های چندان از این منصب ها بهره ای نبرده اند اما آنچه که درباره استان خوزستان باید مورد توجه قرار بگیرد این است که خوزستان دولتی ترین استان کشور است.
بختیار پور با ذکر این نکته که تمامی جنبه های فعالیت اقتصادی استان خوزستان ملی است گفت: وقتی که لیست بودجه وارد استان خوزستان می شود، هیچ یک از ارقام در مسیر توسعه این استان نیست و عمدتا بودجه با نگرش ملی هستند.
وی اظهار کرد: بودجه ای هم که به خوزستان روانه می شود در راستای طرح های ملی است نه خود خوزستان، لذا وجود این بودجه اثر تورمی و زیست محیطی برای استان دارد نه اثر توسعه منطقه ای.
بختیارپور گفت: باید توجه داشت که نگاه به خوزستان نگاهی بین المللی است و این استان امنیتی ترین استان کشور است.
وی برای توجیه سخنان خود گفت: اگر خوزستان بیشترین انتفاع را به کشور می دهد ومساله امنیتی نیز دارد؛ لذا بایستی بیشترین توجه را نیز به خود معطوف بدارند.
این استاد دانشگاه گفت: نگاه به توسعه این استان نبایستی با مقاومت سایر استانها روبرو شود زیرا که توسعه خوزستان یعنی توسعه کل کشور و در واقع اینجا همه ایران است.

افراد توانمند و ایده پرداز، موظفند به دولت کمک کنند

پروفسورامید علی کرمزاده در ادامه جلسه با برشمردن اهمیت اداره کشور به دلیل حواشی داخلی و خارجی گفت: ما جمع شده ایم تا کمک حال رییس جمهور باشیم و لغت سهم خواهی مناسب این نشست و رفتار ما نیست بلکه در دور اول ریاست جمهوری ایشان فرمودند افراد توانمند و ایده پرداز موظف کمک به دولت هستند.
کرمزاده در ادامه گفت: رییس جمهور برای تعیین کابینه عملا نمی تواند با همه مردم مشورت داشته باشد لذا ما به عنوان نمایندگان بخشی از مردم گردهم آمده ایم تا در این راه کمک حال ایشان باشیم.


استاد دانشگاه شهید چمران افزود: اشخاصی باید بر مسند بنشینند تا با جزئیات و مشکلات امثال این استان آشنایی داشته باشند و دولت دوازدهم هم دیگرجایی برای اشتباه ندارد زیرا حساسیت ها روی این دولت زیاد است و هنوز دولت بر سر کار نیامده است؛ عده ای دلواپسی شان گرفته است. کرمزاده گفت: قاعدتا بایستی رایزنی های لازم برای تعیین وزیر خوزستانی هم از سوی نمایندگان مردم در مجلس شورای اسلامی صورت بگیرد اما ما انتظارمان این است که نمایندگان به صورت طبیعی در انتصابات نقشی نداشته باشند.
این استاد برجسته دانشگاه در ادامه گفت: دور قبل تعداد زیادی از خوزستانی ها به دلیل خواسته های منطقه ای رای خود را به دکتر محسن رضایی دادند اما در انتخابات اخیر این مردم رای خود را به سبد دکتر حسن روحانی ریختند زیرا که انتظارات خود را از ایشان مطالبه کردند و بایستی دولت هم پاسخگوی این مطالبات مردم باشد.

سهمی که حق خوزستان است، باید داده شود

همچنین رئیس بنیاد نخبگان گفت: سهمی که حق خوزستان است و در سی و نه سال پس از انقلاب این حق داده نشده است، حال باید این حق در کابینه دوازدهم در نظر گرفته شود. خوزستان استانی است که از همان ابتدا بزرگ دیده شد به همین دلیل شرکت های بزرگ نفتی،پتروشیمی ها و فولاد در این استان هستند.
پروفسور علیرضا زراسوندی در نشست هم اندیشی سهم خوزستان از کابینه دوازدهم اظهار کرد: مطالبه یک توان اجرایی و یک عقبه خاص می خواهد به همین دلیل از دولت تقاضا می کنم که در کابینه خود از افراد شایسته خوزستانی استفاده کند.
پروفسور زراسوندی در جمع نخبگان استان با بیان این که باید وزیر خوزستانی در کابینه داشته باشیم، عنوان کرد: این سهمی است که حق خوزستان است و در سی و نه سال پس از انقلاب این حق داده نشده است.

این استاد دانشگاه با ارزیابی نقاط قوت و ضعف خوزستان گفت: اگر به برخی پتانسیل های استان توجه کنیم، همین پتانسیل ها استان را کمی خاص تر از دیگر استان ها می کند لذا باید دولت به این استان نگاه ویژه ای داشته باشد و اگردولت بخواهد نگاهش را از خوزستان دریغ کند، دوستانه به دولت می گوییم که کشور ضرر کرده است.
وی با این توضیح که در دنیا، توزیع منابع انسانی بر اساس پتانسیل های کشوری، منطقه ای و ژئوپولوتیکی آن ها اظهار کرد: اما این موضوع در کشور ما اتفاق نیفتاده است، در واقع مهمترین فاکتوری که ما به آن دقت نمی کنیم و وقتی صحبت از پتانسیل های استان می شود از نفت، گاز، پتروشیمی و رودخانه سخن می گوییم اما از پتانسیل نیروی انسانی غافل شده ایم .
پروفسور زراسوندی ادامه داد: استان خوزستان با ۲۷۰ هزار دانشجو بین سه استان اول کشور است و بالغ بر ۴هزارو ۵۰۰ عضو هیات علمی دارای دکترا دارد، این پتانسیل در خیلی از استان ها نیست، همچنین بنیاد ملی نخبگان اعلام کرد که خوزستان جزو ۵ استان برتر کشور در توزیع استعدادهای برتر در شاخص ریاضی ،مذهبی ، حرکتی، هیجانی و …. است و این تنها کافی است که بگوییم باید هم در تصمیم گیری های کلان کشور مشارکت داشته باشیم.
این نخبه دانشگاهی در ادامه با اشاره به وجود اقوام در خوزستان گفت: در استانی مثل خوزستان تنوع اقوام داریم در حالیکه در برخی کشورهای فاقد این ویژگی آنها هزینه می کنند تا تنوع قومی در جامعه خود ایجاد شود، این ها ظرفیت های اثرگذار این استان است که باید در نظر گرفته شود.
وی با اشاره به افزایش کلاس ها در آموزش و پرورش استان خوزستان گفت: آموزش و پرورش این استان به لحاظ کلاس، بیشترین کلاس ها را دارد و این هم از نقاط قوت درحوزه آموزش و پرورش است.


پروفسور زراسوندی با اشاره به وجود منابع آبی، گازی و نفتی در خوزستان اظهار کرد: بیش از ۲ میلیون و ۴۰۰ هزار بشکه نفت در استان تولید می شود که ۸۰۰ هزار بشکه آن فقط از میدان نفتی اهواز است، همچنین بزرگترین طرح تاریخ کشاورزی و عمرانی کشور در حوزه کشاورزی در این استان در حال اجراست و آن هم طرح ۵۵۰ هزار هکتاری؛ بزرگترین طرح جاری کشور است که شاهد هستیم همه طرح های کشور دچار مشکل مالی هستند اما این طرح باید اجرا شود ، اگر اجرا نشود کشاورزی کشور دچار مشکل خواهد شد، این طرح پیوست شورای امنیت ملی هم داردو این نشان از اهمیت طرح است.
وی ادامه داد: در اقتصاد کشور نقش اساسی داریم ، با توجه به وضعیت ژئوپولوتیکی کشور ، استانی با این مرز گسترده آبی در کشور نداریم ، توسعه و دروازه ملل بنادر و دریاهای آبی به عنوان امن ترین و سودده ترین اقتصاد جاری در کشور را دارا هستیم.
رئیس بنیاد نخبگان استان خوزستان به نقاط ضعف استان هم اشاره کرد و با بیان این که مهمترین نقاط ضعف، بیکاری و معضل اشتغال است افزود: این نقاط ضعف در کنار آن همه نقاط قوت در هیچ کشور کوچک افریقایی هم با هم جور در نمی آید!
پروفسور زراسوندی ادامه داد: متولیان شرکت شهرک های صنعتی همیشه می گویند ما در بخش صنایع کوچک موفق نبوده ایم، باید تاکید کنم که به دلیل وجود صنایع مادر که در ۵۰ سال پیش استان خوزستان را پی ریزی کردند، نمی توانیم موفق باشیم . استان خوزستان از همان ابتدا بزرگ دیده شد به همین دلیل شرکت های بزرگ نفتی،پتروشیمی ها و فولاد در این استان هستند. لذا با وجود این همه گستردگی، متاسفانه استان خوزستان در زمینه معضل بیکاری جزو استان های تراز اول کشور است ، شهرهایی داریم که با هیچ شاخص توسعه ای و با هیچ استانداردی قابل همخوانی و قابل تفسیر نیست.
وی در خصوص موضوعات زیست محیطی گفت: خوزستان آلبوم زیست محطی در دنیاست، در تکست های محیط زیست دنیا، خوزستان “مطالعه موردی” است، به طورمثال اگر دانشجویان دوره دکترای رشته محیط زیست دیگر کشورها بخواهند در حوزه آب، خاک متخصص شوند، به آنها می گویند نمونه موردی در خوزستان را مطالعه کنید که البته این مطالعه موردی از منظر ما دانشگاهیان خوب است که در تکست های بین المللی جایگاه جالبی داریم چرا که قبلا در نمونه های موردی، مخازن و نفت فقط مطالعه انجام می شد، اما امروزه در مسائل زیست محیطی، خوزستان آلبوم زیست محیطی است.
این استاد دانشگاه شهید چمران اهواز در بخش دیگر سخنان خود به دولتی بودن خوزستان اشاره کرد و گفت: خوزستان، دولتی ترین استان کشور است و این موضوع کافیست برای این که باید توجه ویژه ای به آن شود.
پروفسور زراسوندی افزود: برای این که یک فعالیت دانش بنیاد و دانایی محوری در خوزستان ترویج داده شود طبق آمار معاونت علمی فناوری ریاست جمهوری، ده برابر استان هایی همچون اصفهان،یزد، سمنان و ایران مرکزی هزینه بر است، اگر قرار است شغلی با یک میلیون تومان هزینه ایجاد شود در خوزستان در خوشبینانه ترین حالت باید با ده میلیون ایجاد شود.
وی تاکید کرد: شغل در خوزستان رابطه مستقیمی با امنیت ملی و توسعه کشور دارد، ضمن این که مشکلات فرهنگی استان هم زیاد است، به طور مثال برخورد ما در مواجهه با پدیده های طبیعی در خوزستان چگونه است ، با مشکلات اخیر و اتفاقات رخ داده در فضای مجازی چگونه برخورد کرده ایم، فضای یآس و ناامیدی را بیشتر می کنیم در صورتی که اجازه نداریم نا امید شویم، این برای جامعه خوزستان سم است اما فضای فرهنگی حاکم بر استان خوزستان به گونه ای است که این فضای یاس و نا امیدی غالب شده است و ریشه های فرهنگی متعدد دارد که باید روی آن کار کرد تا این دیدگاه برطرف شود.
پروفسور زراسوندی از دیگر نقاط ضعف استان به شاخص بهبود فضای کسب و کار استان اشاره کرد و افزود: خوزستان در این زمینه هم جزو استان های نا بسامان کشور است .یاصطلاحا غازها و اردک ها، فضای کسب و کار را کنترل می کنند اما در استان ما سنگین، سخت و خیلی به کندی این فضا ایجاد می شود. به طور مثال فردی که می خواهد کسب و کاری در خوزستان راه اندازی کند باید بیش از ۲۰ مورد مجوز از سازمان های مختلف بگیرد . اراده هم بر انجام کار نیست که این فضا باید تغییر کند.
این استاد دانشگاه شهید چمران اهواز با اشاره به شاخص هایی که یک وزیر باید داشته باشد تا آقای رئیس جمهور روی آن حساب باز کند، گفت : استان خوزستان، استانی است که رقیب آقای رئیس جمهور، با توجه به مشکلاتی که در استان وجود داشت حساب ویژه ای روی کسب آراء خود باز کرده بود اما مردم ما بسیار فهیم، با شعور، قانع و رئوف هستند و نشان دادند که مسیری را بر اساس فکر، دانش و تعقلشان انتخاب می کنند و پیش می رون، و این باعث شد که جزو استان های با رای بالا به رئیس جمهور محسوب شویم و برادری مان را ثبات کردیم ، حالا آقای رئیس جمهور باید برادری اش را ثابت کند.
وی تاکید کرد: آقای رئیس جمهور هم فرصت اشتباه ندارد و دولت آزمون و خطا نمی تواند باشد، البته جای بسی خوشحالی است که خبرهای خوبی از چینش کابینه می شنویم، می گویند می خواهیم کابینه ای جوان داشته باشیم ، این آرزوی ماست، کابینه و به تبع آن مدیران استان و تصمیم سازان ما باید جوان باشند.
پروفسور زراسوندی در ادامه با بیان این که کشورها نیاز به تحرک، تحول و پویایی دارند، عنوان کرد: با چینش کابینه ای شبیه کابینه قبلی دولت اول تدبیر نمی توانیم به آن شاخص ها برسیم.
وی همچنین تاکید کرد: باید شایسته سالاری را در نظر گرفت و اگر تمایل داریم که از خوزستان ، فردی را در کابینه انتخاب کنند باید آن فرد شایسته باشد، خوزستانی که شایستگی اندکی دارد و فقط بر اساس معیار سیاسی در دولت حاکم شود نباید به کابینه راه پیدا کند.
این استاد دانشگاه تصریح کرد: به اندازه یک کابینه دولت، فرد شایسته خوزستانی در کشور داریم که تاثیر گذار هستند اما قانون نانوشته ای در این کشور هست که میگویند وزیر نفت و وزیر نیرو نباید خوزستانی باشد، که بالعکس باید باشد چرا که در تمام ممالک دنیا به تمام این موارد دقت می شود و کسی که از ابتدا در یک حوزه ای زندگی کرده ،آن خطه می تواند وزیر کارآمد داشته باشد.
پروفسوز زراسوندی عنوان کرد: فردی که انتخاب می شود باید همراستا و همدل با دولت باشد ، به رای مردم اعتماد و اعتقاد داشته باشد ، در وزارت نفت، وزارت نیرو ، وزارت کشاورزی، وزارت علوم، وزارت صنعت، معدن و تجارت هم می توانیم رئیس جمهور داشته باشیم و دست رئیس جمهور برای این اتفاق خوشایند باز است، هیچکس هم در هیچ نقطه ای نمی تواند به رئیس جمهور خرده بگیرد که چرا این وزیر خوزستانی است.
رئیس بنیاد نخبگان استان خوزستان با تاکید بر این که داشتن وزیر خوزستانی در کابینه دوازدهم هم سهم و هم حق است، اظهار کرد:باید این اتفاق بیفتد چرا که توسعه کشور به توسعه خوزستان بستگی دارد، توسعه پایدار نیمه جنوبی کشور به توسعه پایدار خوزستان بستگی دارد ، امنیت نیمه جنوبی کشور چه بسا کل کشور به امنیت استان خوزستان بستگی دارد لذا خواهشمندیم که آقای رئیس جمهور افرادی از این خطه را برای توسعه و تسهیل امور دولت در کابینه دوازدهم قرار دهد.
وی یادآور شد: اشتباهی که مسئولان قدیمی ما تکرار کردند این بود که چهره سازی نکردند ، مدیر سازی نکردند و افراد را در بدنه های کارشناسی مدیر نساختند، که این یک نکته منفی در عملکرد فرزندان خوزستان نوشته شده است اما استان های دیگر مثل اصفهان در بدنه کارشناسی دولت،، رشدکردند و معاون و وزیر شدند، روی نیروی انسانی خود کار کردند اما روی نیروی انسانی خوزستانی ها کار نشده که همین مساله باعث شده خوزستان هیچ سهمی در کابینه نداشته باشد.
این استاد دانشگاه شهید چمران اهواز در پایان گفت: به عنوان یک دانشگاهی و با توجه به شناخت علمی ، مدیریتی و خانوادگی دکتر قبادیان، ایشان را به عنوان یکی از وزرا به دولت دوازدهم پیشنهاد می دهم .
دکتر فاضل خمیسی از دیگر سخنرانان این نشست، گفت:دولت ۹۶ ادامه دهنده دولت اصلاحات و ادامه دهنده مشروطه است و همه در یک راستا و با یک هدف پیش می روند و آن هم توسعه ایران و توسعه عدالت توزیعی همه مردم است.
این فعال فرهنگی ادامه داد: ۳۹ سال از جمهوری اسلامی گذشته و همه می خواهند ثابت کنند که به این نظام وفادار هستند، باید تاکید کرد که هیچ شک و شبهه ای در این وفاداری نیست.
وی افزود: اشتباه است که برخی می گویند نباید بگوییم سهم خوزستان از کابینه، اگر سهم نیست، پس تعارف است؟
خمیسی ادامه داد : یکی از مشکلات ما خوزستانی ها این است که مطالبات را شفاف اعلام نمی کنیم ، نباید در بحث خواسته ها و مطالبات از دولت، دست به عصا حرکت کنیم . یک فراوانی از وزرا و دولتمردان بگیرید و یک فراوانی هم از توسعه استان، این دو موضوع ارتباط مستقیم با هم دارند.
این فرهنگی ادامه داد: کلید توسعه استان خوزستان از قبل از انقلاب و‌دوره قاجار زده شد، از زمانی که نفت کشف شد ، از آن زمان نفت و اقتصاد و سیاست به قدری با هم تنیده شده بودند که سر هر کدام به سر دیگری وصل بود.
خمیسی با اشاره به یکی از وزرای دوره محمدرضا شاه، گفت: آن زمان همه تلاش ها برای توسعه استان خوزستان بود و پایلوت توسعه کشور را بر ستون های استان خوزستان بنا گذاشتند. سدها، صنایع بزرگ و پیوست های هویت انسانی قابل اهمیت بود و این بحث غلطی است که اگر کسی وارد صنایع شود پیوست امنیتی، زیست محیطی، فرهنگی ، اجتماعی و آموزشی اش را نبیند، این پیوست ها لازمه یک برنامه هستند.


وی در ادامه با اشاره به این که در یک کشور جهان سومی زندگی می کنیم، اظهار کرد: درست است همه ی ما آرمانخواه هستیم ، درست است اصلاحات ، آرمان طلبیست اما بحث آرمانخواهی هم پله پله است، جهشی نیست.
این فعال فرهنگی تصریح کرد: ما در دوره ای به سر میبریم که وزیران دولتی، بیشتر برای استان محل تولد خود چانه زنی می کنند و اگر به کابینه ادوار مختلف توجه کنیم، میبینیم که خوزستان حتی در حد‌ معاونین وزرا هم کادرسازی و مدیر سازی نکرده است.
وی با توجه به وجود دکتر برات قبادیان به عنوان یکی از معاونین وزیر صنایع اظهار کرد: دکتر قبادیان بنابر ویژگی های فردی و جهشی و حتی شانس در این جایگاه قرار می گیرد، اما همه باید بدانند که تعداد زیادی مدیر در خوزستان هستند که باید برای آینده استان و کشور تربیت شوند.
خمیسی ادامه داد: یک نگاه امنیتی غلط از دکترین وجود دارد که در جاهایی که ثروت وجود دارد نباید مدیریت بومی باشد به این دلیل که اگر بومی باشد و در کنار ثروت قرار بگیرد ادعای خودمختاری و عدم نیاز به دولت مرکزی حادث می شود، این نگاه منسوخ شده است چرا که دنیا دهکده جهانی است و به قدری ارتباطات در حوزه های اجتماعی، اقتصادی، سیاسی و فرهنگی نزدیک به هم هستند که ترک و بلوچ و کرد و عرب و لر و بختیاری معنا نمی دهد.
وی تصریح کرد: اگر تنوع قومیت نباشد ، پیشرفتی خاصل نمی شود ، یکرنگی، یکسانی و یکپارچگی باعث عدم پیشرفت می شود.
خمیسی تاکید کرد: ما خوزستانی ها سهم میخواهیم ، چرا باید سهم ما در بعد از انقلاب تنها در مناصب امنیتی و نظامی تعریف شود ، درست است که امنیت کشور با این مناصب تامین می شود اما چرا در مناصب عمرانی که نیاز استان است سهمی نداشته باشیم؟

این فعال فرهنگی در ادامه با اشاره به موضوع دموکراسی گفت: عدالت و توسعه دو بحث در دموکراسی هستند که هیچ زمانی توسعه فدای عدالت نمی شود .

وی بیان داشت: اگر بین اجتهاد و عرف درگیری شود، حق را به عرف می دهند ، در عرف خوزستان به این رسیده ایم که نیاز به وزیر در کابینه احساس می شود.
وی با ببان این که در حال حاضر خوزستان وضعیت آموزشی خوبی ندارد، افزود: قبل از انقلاب رتبه آموزش، اول تا چهارم بود ، امروز بالاترین میزان مهاجرت های خوزستان از معلمان باسابقه است، به همین دلیل مطالبه گری مان باید شفاف باشد و به صراحت می گوییم که ما در هیات دولت و زیرمجموعه های وزرا ، نیرو می خواهیم تا انگیزه مردم خوزستان بالا برود، اعتمادسازی به دولت بیشتر شود و توسعه مورد نظر صورت بگیرد.
حسین علیخانی سخنگوی دفترحزب عدالت و توسعه در خوزستان هم در این نشست اذعان داشت: درست است تولید ثروت ملی در استان خوزستان بی نظیر است و خوزستانی ها افتخار می کنند که در حوزه نفت ، گاز، پتروشیمی، آب، برق ، کشاورزی و بسیاری از موارد دیگر در رتبه اول کشور هستیم، این یک ارزش برای کشور و مردم خوزستان است اما چرا نباید سرریز ارزش افزوده ی این همه تولیدات درجه یک در خوزستان احصا و احیا شود؟
علیخانی افزود: چرا نباید مسئولان ما در بخش های مختلف اقتصادی و سیاسی و استانداران خوزستان در ادوار مختلف ، بیشترین تلاششان در جهت احیاء این استان نباشد؟ خوزستانی که همه ما مدعی هستیم به اندازه یک کشور، تولید ثروت می کند؟
این هنرمند و فعال اجتماعی سیاسی با اشاره به پتانسیل هایی همچون شرکت های توسعه نیشکر ، واحدهای پتروشیمی ماهشهر و شرکت های بزرگ صنعتی عنوان کرد: هر کدام از واحدهای تولیدی در استان خوزستان، آرزوی یک کشور است!
شاخص قدرت برای همه مسئولان در کشور است اما فلاکت آن برای خوزستان است!
وی تصریح کرد: نگاهمان را از سیاست بازی ها برداریم ، ببینیم آیا استانداری خوزستان می تواند تجمیع همگرایی را ایجاد کند که واحدهای مختلف تولیدی توانمند خوزستان از آن به نحو مطلوب استفاده کنند؟علیخانی با اشاره به شرکت های تولیدی توانمند در استان گفت: در یکی از همین شرکت ها که توانایی ساخت تجهیزات ملی را دارد .چرا بسیاری از فرمانداران که باید وقت خود را در جهت توسعه استان وقف کنند، در عزل و نصب های آن دخالت دارند!


وی توضیحاتی در خصوص خروج سرمایه ها از استان را مطرح کرد و در مثالی عنوان کرد: سفارش شده تعداد۵۴دستگاه مقره شوی خارج از استان ساخته شود که حداقل ۵۴۰ نفر متخصص جوان نخبه را می توانست در مجموعه های تولیدی استان مشغول به کار و توانمند کند، متاسفانه در کمترین فرصت ممکن، مدیران حوزه انرژی استان سفارش کردند تولید مورد نیاز را از تهران و کرج تهیه کنند! و در آمد استان را در دیگر استان ها هزینه کنند! این ها مدیران اشتباهی هستند که مدیریت ارشد استان باید گوش این مدیران اشتباهی را بگیرد، چرا که شرکت های تولیدی استان را باور ندارند و در آمد استان را در استان های دیگر هزینه می کنند!
وی با اشاره به اعلام شدن خبر اهواز گرمترین شهر جهان در رسانه ها اظهار کرد: چرا باید رسانه ها بگویند بدترین و آلوده ترین شهر جهان، اهواز است؟ این برای خوزستان با این همه ثروت و ظرفیت و پتانسیل، تاسف بار است، از طرفی هم سرمایه گذاران را از استان فراری می دهد.این هنرمند‌ با تاکید بر اینکه سهم خوزستان باید داده شود ، اظهار کرد: اینکه ما نتوانستیم تا به امروز سهمی در کابینه داشته باشیم، مشکل اصلی این است که بخش عمده ای از نخواستن های مجمع ادوار نمایندگان خوزستان باعث شده این اتفاقات رخ دهد و بخش عمده ای از دخالت های بی مورد بسیاری از نمایندگان مردم در مجلس شورای اسلامی در تشکیلات دولتی هم در این عقب افتادگی سهیم است.علیخانی تصریح کرد: نمایندگان با چه جرات و شهامتی به خودشان اجازه می دهند تعیین تکلیف کنند که فلان مدیر باید تغییر کند و نفری را به عنوان مدیر معرفی می کنند؟ و بعد هم انتظار داریم دولت باید پاسخ دهد !؟ و کاری به نمایندگانی که به دنبال رانتهای خودشان می گردند نداشته باشیم؟ اعتقاد دارم باید جلوی نمایندگانی که به دنبال رانت خود هستند، گرفته شود تا استان بتواند نفس بکشد، توسعه استان در صورتی میسر خواهد شد که نه تنها نمایندگان، NGO های قدرتمند و همه ی ثمن ها و تشکیلات اقتصادی و سیاسی، نگاه های حزبی و تشکیلاتی خود را معطوف به توسعه استان کنند.(تهیه و تنظیم گزارش:ثریا زندیار)

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.