×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

افزایش ۶۰ درصدی تجارت تهران و آنکارا

به گزارش اقتصاد بومی؛ در مدت یک سال اخیر میزان صادرات غیر نفتی ایران به کشورهای همسایه از جمله ترکیه با رشد چشمگیر ۶۰ درصدی مواجه شده است به طوری که از ۹۸۰ میلیون دلار در ۵ ماهه سال ۲۰۲۱ به یک میلیارد و پانصد و سی و هفت میلیون دلار در پنج ماه سال ۲۰۲۲ افزایش یافته است.

بر این اساس در مدت معادل هشت ساله دولت دوازدهم بخشی از صادرات ایران به ترکیه به واسطه کاهش یا حذف واردات نفت با کاهش چشمگیر مواجه شده بود اما در یک سال اخیر شاهد رشد ۶۰ درصدی صادرات غیر نفتی به کشور ترکیه بودیم.

به نظر می رسد مهمترین عامل توسعه روابط تجاری ایران کاهش تنش زدایی در روابط با همسایگان از سوی دولت سیزدهم است.

سفیر ایران در ترکیه اعلام کرد: روابط تجاری ایران و کشور ترکیه پس از احیا به میزان سال ۲۰۱۹ نزدیک شده است براین اساس تهران و آنکارا توسعه تجارت مشترک تا ۳۰ میلیارد دلار را هدف گذاری کردند.

گفتنی است در آذرماه سال ۱۳۹۷ رئیس‌جمهور وقت با سفر به ترکیه طی دیدار و گفتگو با جمعی از تجار مهمترین نتیجه آن تصمیم گیری برای دستیابی به تجارت ۳۰ میلیارد دلار در سال بود کارشناسان عقیده دارند اگر نفت و برق به سبد کالاهای تجاری ایران و ترکیه افزوده شود طی سال های آینده رقم تجارت ۳۰ میلیارد دلاری به دست خواهد آمد.

در این میان اردوغان اذعان دارد  طی دو سال اخیر شاهد کاهش تجارت با ایران بوده است و تلاش می‌کند تا در سال های پیش رو کسری بودجه  را جبران کرده تا به هدف تعیین شده دستیابد.

گفتنی است موضوع حذف دلار از مبادلات و استفاده از ریال برای مبادلات تجاری مورد بحث و بررسی میان  مسئولان کشور ایران و ترکیه قرار گرفته است.همچنین شورای عالی همکاری های تجاری ایران و ترکیه که از سال ۱۳۹۳ شکل گرفته  تاکنون شش اجلاس در سطح سران برگزار و این بار در اجلاس هفتم رئیس جمهور کشور میزبان مسئولان عالی رتبه ترکیه است.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.