×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

جمعیت‌پذیری ۲ میلیون نفری در سواحل جنوبی کشور

سرپرست شرکت عمران شهرهای جدید با اعلام آغاز ایجاد ۲ شهر جدید در سواحل مکران با جمعیت‌پذیری ۲ میلیون نفری، گفت: اهداف سیاست‌های اقتصاد دریاپایه و ایجاد شهرهای جدید با تعامل بیشتر بخش خصوصی و اتاق‌های بازرگانی در سراسر کشور در مکران محقق می‌شود.

به گزارش ایرنا از وزارت راه و شهرسازی، «سعید غفوری» در نشست تبیین طرح بین نسلی شهرهای جدید ساحلی افزود: اهمیت اقتصاد دریاپایه بر اساس سیاست‌های ابلاغی رهبر معظم انقلاب و تاکید دولت سیزدهم و وزیر راه و شهرسازی منجر به مکان یابی ۲۷ منطقه ساحلی برای ایجاد شهرهای ساحلی با جمعیت‌پذیری و اسکان و اشتغال توامان در چهار استان جنوبی سیستان و بلوچستان، هرمزگان، خوزستان و بوشهر شد.

سرپرست شرکت عمران شهرهای جدید با بیان اینکه هشت پهنه در سیستان و بلوچستان، ۱۰ پهنه در هرمزگان، پنج پهنه در خوزستان و چهار پهنه در بوشهر برای ایجاد شهرهای ساحلی شناسایی شده‌است، ادامه‌داد: طرح جامع و تفصیلی پهنه‌های شناسایی شده برای ایجاد شهرهای ساحلی در حال تدوین و انجام است. هم‌اکنون ساخت ۲ شهر جدید خلیج‌فارس و شهر جدید «مکران نو» در استان هرمزگان در پهنه‌های شناسایی شده آغاز شده‌ است.

غفوری تصریح‌کرد: با تعامل بیشتر بخش خصوصی و اتاق‌های بازرگانی در سراسر کشور، اهداف سیاست‌های اقتصاد دریاپایه محقق می‌شود.

این مقام مسوول یادآور شد: طبق احکام برنامه هفتم توسعه کشور باید هشت درصد جمعیت در سواحل جنوبی استقرار و اسکان یابند که هم‌اکنون ۲ درصد جمعیت در این مناطق ساکن هستند. در تلاش هستیم تا در مرحله نخست با جمعیت‌پذیری ۲ میلیون نفر و ۶۵۰ خانوار به این رقم دست یابیم.

وی بر اسکان و اشتغال توامان در سواحل جنوبی کشور تاکید کرد و گفت: سیاست‌گذاری‌ها در دولت سیزدهم به‌منظور دستیابی به جمعیت‌پذیری سواحل جنوبی و بهره‌مندی از توسعه در منطقه مکران با استقرار صنایع مختلف است.

سرپرست شرکت عمران شهرهای جدید خاطرنشان‌کرد: تقویت سرمایه‌گذاری بخش خصوصی در سواحل مکران می‌تواند اهداف توسعه اقتصاد دریا محور را محقق کند.

غفوری گفت: توسعه سواحل جنوبی با افزایش میزان سکونت و استقرار صنایع مختلف، علاوه بر رونق اقتصادی، ارتقای امنیت ملی را به‌دنبال خواهد داشت.

وی تصریح‌کرد: پیوند سیستم حاکمیتی و بخش خصوصی، کارآمدی ایجاد می‌کند و هم‌پیوندی استان‌ها با استان‌های ساحلی در رونق اقتصاد کلان دریا محور تاثیر به‌سزایی خواهد داشت.

غفوری با اشاره به اینکه بیشتر جمعیت کشور در مناطق مرکزی، شمالی و شمال‌غربی اسکان‌یافته‌اند و توسعه در این مناطق ملاک عمل بوده است، گفت: با توجه به سابقه تاریخی ایجاد شهرهای دنیا در کنار آب‌ها و دریاها، در تلاش هستیم تا این سیاست را در کشور پایه‌گذاری و اجرایی کنیم و در صدد کاهش برخی از مشکلات توسعه‌ای در شرایط کنونی کشور باشیم.

وی همچنین از اعلام آمادگی شرکت عمران شهرهای جدید در شهر جدید «تیس» خبر داد.

غفوری یادآور شد: سهم دریا از تولید ناخالص داخلی در جهان ۱۰ درصد است و این رقم در ایران ۲ درصد است که در تلاش هستیم با توسعه در سواحل جنوبی و استقرار صنایع و سکونت در این منطقه، تولید ناخالص داخلی را در کشور افزایش بدهیم.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.