×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

با «قلم سبز» به دنبال خانواده ای در ادبیات فارسی!

اشاره:در شرایطی که توسعه ی فضای مجازی و گسترش اینترنت تسلط بی نظم خویش را بر همه ارکان فرهنگ ملموس نموده است ، بارقه های امید برای ایجاد نظم و استحکام در زبان و ادبیات ملی دغدغه برخی از فرهیختگان است.در این میان می توان از « دکتر حمید درکی »نام برد. وی به همراه جمعی از دغدمه مندان با برافراشتن بیرق « انجمن قلم سبز »در استان قزوین فانوس به دست امیدوار است تا پیوست های دیگری را از سراسر کشور به این انجمن متصل نماید.

با احترام به این عزم فرهنگی و با این پیش درآمد، در « اقتصاد بومی »تلاش نمودیم ضمن گفتگو با این چهره ی حوزه ی ادبیات فارسی از دغدغه های وی مطلع شویم.ما حصل این گفتگو را در زیر می خوانیم.

⭕ جناب آقای دکتر در حال حاضر چگونه می‌توان گفت ما به توسعه ادبیات آنهم در حوزه داستانی نیازمند هستیم؟

با تبریک سال نو و ضمن تقدیر و تشکر فراوان از سردبیر محترم روزنامه اقتصاد بومی ، در پاسخ به این پرسش ، متذکرم که «توسعه» مفهومی برخاسته از نحله ی تفکر مدرنیته در دنیای معاصر است. از این جهت همگامی با تحولات و پیشرفت های جهان امروزین ، ضرورت نگاهی فرا منطقه ای ( با توجه ویژه به ارزش‌های بومی خود که میراث فرهنگی برجای مانده از پیشینیان این کهن دیار حاصلخیز و تاریخ ساز و ادب پرور و مهد تمدن بسیاری از اقوام حاضر و زنده دنیای کنونی بمعنی تکامل تاریخی آن بوده) را می‌طلبد تا درک و بینش بازتری از مفهوم توسعه داشته باشیم .

این معنا نگری ،محقق نمی‌شود مگر در تعامل با همه ملت‌ها و فرهنگ های جهان و البته برپایی پل ارتباطی جوامع بر مبنای شناخت فرهنگ ها از راه خوانش آثار و محصولات ادبی و نیز فراگیری فنون و شیوه های عرضه آن در کنار رشد بستر اقتصاد و فن آوری های مدرن و فوق مدرن امروزین .

⭕ علاقمند هستیم که تشکیلات انجمن قلم سبز را برای اطلاع خوانندگان معرفی نمایید و تاریخچه‌ای از گذشته و دورنمایی از اهداف این مجموعه را ترسیم بفرمایید.

بنا بر توجه و گرایش های مردمی به مقوله فرهنگ (بویژه در میان نوجوانان و جوانان پر شور و علاقمند به خوانش و خلق آفرینش های ادبی ، چه به صورت منظوم و چه نوع داستانی آن ) به همت و کوشش دوستان فرهیخته ،سنگ بنای «انجمن قلم سبز» را که به صورت برگزاری سلسله نشست‌های شعر و نقد ادبی و همین طور برپایی جلسات آموزشی فنون داستانی و آشنایی با نویسندگان داخلی و بین‌المللی همراه (با رویکرد کتابخوانی و کتاب شناسی و فراگیری سیستم های نقد ادبی است) در سال‌های اخیر با اخذ مجوز رسمی از نهاد کتابخانه‌ها و همکاری با اداره کل ارشاد اسلامی و کانون رشد پرورش فکری …به عموم علاقمندان چه به صورت حضوری و چه در قالب جلسات تدریس آنلاین در فضای مجازی ،در خدمت مشتاقان بوده و شاهد کسب نتایج و افتخارات پر باری در جشنواره های کشوری هستیم.

امید می‌رود تا با برقراری ارتباط با سایر استان‌های میهن عزیزمان و حتی ملت‌های پارسی گوی، به صورت سراسری، بتوانیم خانواده بزرگی را در این مهم شکل داده تا بهتر یکدیگر را درک کنیم ،بشناسیم،از امیدها و آرزوهای هم آگاه شویم ،به دغدغه ها و دلواپسی های خود پی ببریم . این مهم محقق نخواهد شد مگر در دستیابی به یک زبان کارآمد .

بدین روی مجموعه قلم سبز که متشکل از فرهیختگان سراسر ایران است می‌کوشد تا میانه ی مخاطبان و نویسندگان را هر چه بیشتر بهم نزدیک کند.

⭕ انجمن قلم سبز در توسعه ی داستان نویسی و داستان سرایی چگونه می‌تواند به اهداف خود برسد؟ در این مسیر شوق و انگیزه شما در چه چیزهایی تبلور می‌یابد؟

پاسخ پرسش شما را با عنایت و لطف خداوند و همدلی و همراهی اهالی قلم و نیز توجه و اهمیت به اولویت های فرهنگی در بستر اجتماعی مردم و پیوستن به دهکده ی جهانی برای برقراری رابطه مناسب و ثمربخش و برانگیختن حس احترام و دوستی بین ملت‌ها درعصر رسانه های فراگیر موسوم به فضای مجازی ،می‌رود تا نهایت استفاده را برای تحقق ارزش‌های والای انسانی برده و به صلح پایدار و رشد دوستی ها و همکاری سازنده آن امیدوار باشیم.اینکه نوجوان و جوانان مشتاق را در کنار خود داریم،بسی موجب خرسندی و امیدواری است.تشویق استفاده بهینه از وقت و امکانات خود در بکارگیری از شبکه های پیام‌رسان و ثبت و نشر آثار نویسندگان در سایت های معتبر و چاپ کتاب ، ما را بسیار دلگرم نموده است.

⭕ هدف انجمن قلم سبز ایجاد فرهنگ داستان نویسی است یا پرورش انگشت شمار نویسنده های حرفه‌ای است؟

قسمتی از پاسخ پرسش را باید در نیاز جامعه به رعایت کرامت انسان ها در آزادی بیان و قلم دانست . از دیگر سو نگاهی اجتماعی و فراگیر به زیست همگانی در ثبات و آرامش در کنار هم و به دور از اختلافات ویرانگر اعتقادی و طبقاتی بعنوان انسان امروزی باید به شمار آورد.انجمن خواهان دسترسی ارزان و آسان علاقمندان ، به دور از تبعیض بین نویسندگان نو قلم ، سیاست های اجرایی خود را تدوین کرده است.البته نمی‌توان همگان را دارای میزان هوش و اراده و سعی یکسان دانست.

⭕ شما اساسا علاقمند هستید که کار آموزش داستان نویسی را در همان محدوده ی استان قزوین به ثمر برسانید  یا اینکه آن را به عنوان یک هدف ملی مد نظر داشته و دارید و باید انتظار داشته باشیم که استعدادهایی از سراسر کشور در مجموعه شما تبلور بیابند؟

پاسخ این پرسش را به وضوح می‌توان از توجه فراخوان سراسری ما در جذب و تربیت و پرورش استعدادهای درخشان در سطح ملی و حتی بیش از آن در سایر ممالک پارسی گو و مهاجران داخل کشور دید حتی ایرانیان مقیم خارج کشور که در این زمینه توجه و تمایل نشان داده اند.

⭕ اتفاقات مهمی که نشان دهنده ی این است که انجمن قلم سبز در مسیر تعالی  به مقاصد خویش رسیده را می‌توانید به عنوان نمونه برای ما مطرح نمایید؟

در پاسخ  این پرسش می‌بایست خاطر نشان کنم که در فراخوان سراسری بیستم بهمن ماه سال ۱۴۰۲ به میزبانی اداره کل کانون پرورش فکری و اداره کل کتابخانه های استان قزوین و به سعی و کوشش دوستان نویسنده و هنرمندان استان،شاهد تشریف فرمایی نویسندگان و پدیدآورندگان آثار داستانی با شکوهی بودیم که اتفاقا خبر آن  در روزنامه اقتصاد بومی به سردبیری حضرتعالی منعکس شد و بازتاب مناسبی از مشارکت جمعی نخبگان فرهنگی و علاقمندان را به نمایش گذاشت و موجب دلگرمی و توجه مسئولان امر شد و توانستیم جهت نشست‌های منظم فرهنگی به صورت مردمی نیز مساعدت های لازم را از ایشان اخذ نمائیم.از اجرای داستان خوانی در رادیو تا انتشار آثار در جراید و سایت‌های مربوطه گرفته ،همه و همه با پشتوانه مردمی رنگ تحقق پذیرفته است.

جناب استاد در پایان ضمن سپاس مجدد از این گفتگو اگر نکته ای دارید ، بفرمائید.

ضمن تشکر ویژه از شما سردبیر فرهیخته و همه همکاران محترم مجموعه« اقتصاد بومی »، امیدوارم تا هر چه بیشتر با اهالی خونگرم و مهربان و صاحبان قلم استان زر خیز و فرهنگ پرور خوزستان همراه بوده و برایتان آرزوی بهروزی دارم و مفتخر به دوستی و آشنایی با اهل قلم هستم.

 

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.